فروش انواع آهن آلات ساختمانی | فروشگاه اینترنتی ماموت فلز

 

 

بولت چیست ؟

ستون های ساختمانی که از اسکلت فلزی ساخته شده اند بار ها و فشار های وارد شده را به فنداسیون ساختمان انتقال میدهند. ستون های فلزی ساختمان فشار و بار زیادی را تحمل میکنند.در اصل ستون ها به عنوان واسطه ای هستند که فشار را به پی منتقل میکنند. از این رو زیر ستون هایی در قسمت زیرین و تحتانی ستونها تعبیه و به کار گرفته میشود تا به عنوان واسطه بین ستون و بتن عمل کند.این اتصال بین ستون و زیر ستونی توسط بولت ها ساختمانی یا میله مهار انجام میشود.تعداد بولت ساختمانی که برای اتصال زیر ستونی و ستون به کار میرود از دو عدد به بالا متغیر است.البته بولت ها نقش اساسی را در تحمل وزن ندارند و فقط به عنوان نگهدارنده و ثابت کننده عمل میکنند که زیر ستونی را محکم در جای خود ثابت میکند و از تکان خوردن ان جلوگیری میکند .

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

 

جنس بولت ساختمانی

بولت ساختمانی از انواع تجهیزات مناسب برای اتصال فونداسیون به زیر ستون ها در هنگام پی ریزی میباشد. بولت ساختمانی معمولا هم جنس میلگردها میباشد و میتواند مقاومت بسیار خوبی را از خود در برابر  زنگ زدگی و همچنین فشار وارد شده بر اثر وزن بالای سازه نشان دهد. بولت های ساختمانی جهت نصب و همچنین فیکس نمودن پایه ستون به فونداسیون به کار گرفته میشوند و قادر هستند تا محکم ترین اتصال را ایجاد کنند. بولت های ساختمانی نه تنها در ساخت سازه بلکه برای استحکام سازه های قدیمی نیز استفاده میشوند. سازه های قدیمی که فرسوده و آسیب دیده شده اند را با کمک بولت های ساختمانی تقویت کرده تا  بتوانند در برابر  لرزش های ناگهانی استحکام خود را حفظ کنند. از بولت های ساختمانی در مواردی برای نصب تجهیزات مرتبط با ساختمان نیز استفاده میشود.

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

 

استاندارد های انکر بولت

انکر بولت در استاندارد های گوناگونی تولید میشود  که این استاندارد ها عبارتند از استاندارد FM، UL، COLA، ICC، MIAMI DADE، NSF 61 و انواع استاندارد IBC‌ را نام برد. هر یک از استاندارد های نام برده شده در کشورهای مختلف کاربرد خاص خود را دارند و در کشور ما نیز برخی از استاندارد های فوق پذیرفته شده اند.

 

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

انواع بولت ساختمانی

بولت به زبان ساده اتصالی است بین بتن، صفحه های آهنی و… که انواع مختلفی دارد. دو نوع بسیار پرکاربرد آن عبارتند از رول بولت و انکر بولت.

 


رول بولت چیست؟

رول بولت به یک نوع از اتصال بین سازه های بتنی و آهنی در صنعت ساختمان اطلاق میشود. مبنای کار این محصول افزایش حجم اتصال است که همانند اتصال پیچ و رولپلاک در سطح دیوار هاست.
از این محصول در اتصال سازه های آهنی به بتنی و سنگی استفاده وسیعی میشود. این مدل توسط شرکت هیلتی برای اولین بار معرفی شد و جایگاه خود را در صنعت ساختمان به سرعت بهبود بخشید.
طریقه کار ابن محصول به این صورت است که اول سر پیچی بولت را در سوراخ ایجاد شده در سطح بتن قرار می دهند. سپس با بستن مهره اسوانه چاکدار به سمت داخل رانده شده و افزایش حجم می دهد. بدین ترتیب رول بولت با افزایش حجم در سطح داخلی و پیچ و مهره در سمت خارجی محکم میشود.

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 


 

انکربولت چیست؟

انکر بولت برای اتصال سازه های مختلف به بتن استفاده می شود. این نوع به صورت L تولید شده که همراه با مهره و واشر بسته می شود. انکر بولت کاربرد بسیار وسیعی در صنایع ساختمانی، سد و پل سازی و ساخت نیروگاه دارند. از این نوع بولت برای اتصال صفحه های فلزی به بتن و پی ساختمان استفاده میشود.

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

 

ورق برشی چیست؟

یکی از مقاطع مهم در صنعت فولاد ورق می باشد. ورق ها به صورت فابریک و برشی در بازار موجود می باشند. ورق آهن در صنعت ساخت و ساز نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.. ورق ها دارای خواص مختلفی می باشند که این خواص با متریال های مختلف در ورق ها قابل تغییر می باشد.

برخی از ورق ها خاصیت ضد زنگی دارند. این ورق ها بیشتر در صنعت ساختمانی، در سقف شیروانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. ورق ها به دو روش تولید می شوند: نورد گرم و نورد سرد

محصولات و ورق هایی که به روش نورد گرم تولید می شوند ورق سیاه نام دارند. در نتیجه یکی از روش های شناخت این نوع ورق ها شکل ظاهری ورق می باشد. ورق سرد دارای شفافیت و سطح براق می باشد در نتیجه از شکل ظاهری ورق سرد می توان متوجه نوع ساخت ورق شد.

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

 

تولید ورق برشی

ورق ها دارای دو نوع فابریک و برشی نیز می باشند. ورق برشی در ابتدا از طریق نورد گرم تولد می شود و در آخر به صورت تختال تحت حرارت قرار می گیرد. درجه حرارت حدود 1280 درجه سانتی گراد می باشد. سپس نورد گرم انجام می گیرد. 


ورق هایی که تحت نورد گرم قرار می گیرند، دارای سطح مات می باشند در نتیجه کاملا مشخص می باشد. ورق ها در آخر به صورت کلاف هایی بسته بندی می شود. این دسته از ورق های برشی را تغذیه نموده و به ابعاد دلخواه برش داده می شوند. به همین دلیل ورق برشی نام دارند. 


ورق های برشی دارای کاربرد های بسیار زیادی است. به همین دلیل این محصول با تفاوت هایی در شیوه ساخت، تولید می شوند. ورق های مورد استفاده در صنعت یا به اصطلاح ورق های صنعتی به دو دسته معمولی ساخته شده بر پایه آهن و نوع آلیاژی تقسیم می شوند.

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

 

کاربردهای ورق برشی

نوع برشی ورق ها ، برای اتصال تیرآهن و میلگرد و یا اتصال پروفیل و لوله، مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر استفاده ورق ها در اتصالات از این محصول در صنایع سنگین فلزی مثل ساخت کشتی، مخزن، تانکر، صفحه ستون، لچکی و تیر استفاده می کنند. دلیل استفاده از این نوع محصول برای مصارف صنعتی سنگین انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالای این نوع ورق می باشد.

برای مشاهده قیمت ورق روغنی، قیمت ورق سیاه ، قیمت ورق آلیاژی و قیمت ورق گالوانیزه میتوانید به صفحات این محصولات مراجعه کنید و یا با کارشناسان فروش ماموت فلز تماس بگیرید.


به نیروی مماسی که بر سطح مقطع ورق برشی وارد می شود نیروی برشی گفته می شود و معمولا در دیوار و ستون و… محاسبه می گردد. با توجه به فرمول هایی این نیروی برشی مشخص می شود.

 

ورق های بر پایه آهن یا همان معمولی شش گروه ورق سیاه یا نورد گرم،ورق روغنی یا نورد سرد، ورق گالوانیزه، اسیدشویی، آجدار، گالوانیزه رنگی را شامل می شود که هدف اصلی ما از انتشار این مقاله بررسی تخصصی ورق برشی می باشد.

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

 

صفحه ستون | بیس پلیت چیست ؟

ورق سیاه و مسطح است که بین ستون و بتن برای اتصال بیشتر قرار می گیرد. عملکرد صفحه ستون وزن و فشار وارده ی ستون را که بر بتن یا فنداسیون وارد می شود توزیع یا پخش می کند. و همچنین عمل اتصال تیر به بتن را نیز ایفا می کند زیرا ستون به تنهایی نمی تواند به بتن یا فنداسیون متصل شد اینجاست که بیس پلیت به ما کمک می کند.

 

انواع اتصال صفحه ستون

صفحه ستون در دو نوع مفصلی و گیردار به فنداسیون متصل می شود.

 

اتصال گیردار

اگر از اتصال گیر دار برای صفحه ستون استفاده شود باید انکر بولت ها به اندازه کافی بلند باشد تا صفحه ستون نچرخد. همچنین برای کاهش چرخش صفحه ستون باید ضخامت بالا باشد. اتصال گیر دار تمام نیروهای فشاری و برشی و خمشی را به فنداسیون منتقل می کند.

 

اتصال مفصلی

برای ساختمان های چند طبقه به کار می رود. فنداسیون نیروی کششی بین صفحه ستون و تیر را کاهش می دهد. اتصال مفصلی نیروهای برشی و فشاری آهن آلات به فنداسیون را منتقل می کند.

 

 

بولت، بولت ساختمانی، مهره بولت، بولت انکر، صفحه ستون

بیس پلیت، بولت صفحه ستون، قیمت بولت، میلگرد بولت، ورق سیاه، ورق برشی

 

 

نقش میلگرد در ساختمان سازی

برای اینکه بدانیم نقش میلگرد در بتن چیست ابتدا باید میلگرد را بشناسیم. میلگرد نوعی میله فولادی است که در سایزهای متفاوتی ساخته می ‌شود و برای بتن‌ ریزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در اکثر سازه ­های دست بشر از بتن به منظور استحکام استفاده بنا می­ شود. اگرچه بتن  مقاومت بالایی در برابر نیرو های فشاری دارد و برای خرد کردن این ماده به نیروی فشاری فوق العاده ­ای احتیاج است، اما یک نقطه ضعف نیز دارد. بتن مقاومت چندانی در برابر نیروهای کششی و چرخشی ندارد، همین جا است که میلگرد پا به میدان می­گذارد و از سازه ­ها در مقابل نیروهای کششی محافظت می­ کند. در واقع از این محصول فولادی برای تقویت بتن استفاده می ­شود. یکی از زمان­ هایی که افزایش مقاومت کششی بتن به لطف میلگرد ها، از ما محافظت می­ کند، هنگام وقوع زلزله است. در این مواقع آنچه مانع از ترک خوردن و شکستن بتن می­ شود، میلگرد های به کار رفته در آن است. آنها همچون محافظان سازه ها عمل می­ کنند تا ساکنان در امنیت باشند.

 

 

مستحکم سازی با میلگرد

امروزه ساختمان‌ سازی بسیار پیشرفت کرده است و هر چه جلوتر می ‌رویم نیازها، خواسته‌ ها و ایده‌ آل ‌ها نیز تغییر می‌ کنند. ساختمان ‌ها برای داشتن استحکام و مقاومت نیاز به ابزارهای ویژه ‌ای دارند که در این میان باید به نقش میلگرد در بتن اشاره کرد. نقش میلگرد در بتن برای داشتن ساختمانی مستحکم و مقاوم بسیار حائز اهمیت است. بتن بدون میلگرد کاربرد چندانی ندارد و در ساختمان ‌سازی به کار گرفته نمی ‌شود از همین رو از این مقاطع فولادی برای افزایش مقاومت بتن به روش‌ های متعددی درون آن جایگذاری می‌ شود.

 

 

میلگرد عاج دار

میلگرد به هدف تقویت بتن درون آن قرار می ‌گیرد. میلگرد با عیار و درجات مختلفی از فولاد و به‌ صورت آجدار تهیه و تولید می‌ شود. آج‌ های میلگرد باعث می ‌شوند محکم‌ تر درون بتن قرار گرفته و احتمال شکستن بتن را به‌ شدت پایین می‌ آورد. همان ‌طور که تا الآن متوجه شدیم نقش میلگرد در بتن بسیار حیاتی است. بتن بسیار مستحکم بوده و زیر فشارهای گوناگون ساختمان به‌ خوبی عمل می‌ کند. ولی اگر بر مرکز بتن فشار وارد آید، این ماده مستحکم به ‌راحتی تحت‌ فشار وارده شکسته می ‌شود.

 

به‌ عنوان ‌مثال یک تیر بتنی را در یک اسکلت بتنی تصور کنید. این تیر بتنی فقط از دو طرف توسط ستون ‌هایی گرفته ‌شده است در حالی‌ که در قسمت‌ های میانی تیر بتنی هیچ ستونی وجود ندارد. حالا اگر بر قسمت‌ های میانی این تیر هرگونه فشاری وارد شود، نتیجه روشن است و تیر بتنی قطعاً از وسط نصف می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق تیر بتنی با میلگرد های آجدار مسلح می‌ شود. بتنی که به‌ وسیله میلگرد تقویت‌ شده باشد دیگر هیچ‌ گونه فشاری نمی‌ تواند آن را بشکند. زیرا فشار توسط میلگرد جذب‌ شده و خنثی می‌ شود بدون اینکه به خود بتن صدمه‌ای وارد شود .

 

 

کم کردن ضخامت بتن

یکی دیگر از نقش‌ های میلگرد در بتن کم کردن ضخامت بتن است. با وجود میلگرد درون بتن دیگر نیازی به بتن ‌ریزی ضخیم نیست زیرا میلگرد ، بتن را آنقدر مستحکم می‌ کند که دیگر نیازی به ضخامت بالای بتن نباشد. بتن که دارای خواص شکنندگی دارد با اجرای میلگرد در آن، خاصیت ترک‌ خوردگی بتن کاهش پیدا خواهد کرد، ضمن آنکه نصب آن‌ هم راحت است. علاوه بر آن میلگرد در بتن علاوه بر مستحکم کردن بتن و سازه ساخته‌ شده با بتن، باعث صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها نیز می‌ شود.

 

 

 

پروفیل چیست ؟

پروفيل ، یکی از مصالح فلزی بسیار پرکاربرد در ساختمان سازی می باشد .در صنعت ساختمان، مصالح بسیار متنوعی کاربرد دارند که مصالح فلزی سهم بسیار قابل توجهی را در بر می گیرند. طیف وسیعی از قطعات و مصالح فلزی هستند که هر یک بسته به ویژگی های خود برای استفاده در بخشی از صنعت ساختمان مناسب تر هستند.

البته پروفیل ها خود به دو دسته پروفیل های ساختمانی و پروفیل های صنعتی تقسیم بندی می شوند که پروفیل های صنعتی که اغلب در صنعت خودروسازی به کار می روند، موضوع بحث این مقاله نیستند. پروفیل های ساختمانی به علل مختلف از جمله استحکام بالا و ظاهر زیبا، در ساخت درب و پنجره و سایر قطعات ساختمانی کاربرد فراوان دارند.

 

 

 

انواع پروفیل

پروفیل ها در اشکال مختلف و با وِیژگی های گوناگون تولید شده و هر یک برای موارد خاصی کاربرد دارند. از این رو انواع مختلفی از دسته بندی برای پروفیل ها در نظر می گیرند. اما در اصلی ترین طبقه بندی، آن ها را به دو دسته پروفیل های صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می کنند که به معرفی هر یک از این دسته ها می پردازیم.

 

 

 

پروفیل های ساختمانی

همان طور که از نام این دسته بر می آید، این نوع پروفیل ها در صنعت ساختمان به کار می روند و خود به لحاظ شکل و فرم به چند دسته طبقه بندی می شوند که عبارتند ازد :

 پروفیل های ساختمانی نورد گرم

فرم این پروفیل ها به صورت قوطی شکل است و از نورد گرم شمش های فولاد تولید می شوند.

 

 پروفیل های ساختمانی نورد سرد

این پروفيل ها از طریق روش های خم کردن و پرس و با فرم دهی ورق های فولادی به منظور استفاده در کاربری های سبک در صنعت ساختمان مانند تیرهای تکیه گاه سقف کاذب، چارچوب درها و ناودانی ها تولید می شوند.

 

پروفیل های ساختمانی مرکب

در تولید این نوع پروفیل ها پروفیل های نورد سرد و گرم را با هم ترکیب می نمایند.

 

پروفيل های صنعتی

این پروفیل ها در صنایع مختلف به ویژه صنایع نظامی و خودروسازی به کار می روند. به طور معمول از پروفیل های صنعتی در اشکال مربعی و مربع مستطیل در صنعت خودرو سازی استفاده می شود. در تولید این محصولات صنعتی، خصوصیات مکانیکی و الکتریکی دارای اهمیت بالایی هستند وبه همین دلیل بسیاری از کارگاه های تولیی بعلت نداشتن دانش فنی، تجربه و تجهیزات مدرن، قادر به تولید آن ها نیستند.

 

البته همان طور که ذکر شد تقسیم بندی های دیگری نیز برای انواع پروفیل وجود دارد که در یکی دیگر از تقسیم بندی های معروف که بر اساس مواد سازنده پروفیل ها صورت گرفته، پروفیل ها به دو دسته گالوانیزه و کامپوزیت تقسیم بندی می شوند که به معرفی این دو دسته نیز خواهیم پرداخت.

 

 

 

پروفیل های مدل کامپوزینی

سهم قابل توجهی از مقاطع و پروفیل های موجود در بازار، به پروفیل های مدل کامپوزیتی اختصاص پیدا کرده است. زیرا این پروفیل ها بعلت ویژگی های مواد تشکیل دهنده آن ها از مقاومت بالایی به ویژه در برابر خوردگی در شرایط آب و هوایی مختلف برخوردارند. این ویژگی آن ها موجب افزایش طول عمر سازه به ویژه در معرض ارتعاشات وارده می باشد. همچنین استفاده از این نوع پروفیل ها موجب سبک تر شدن سازه نیز می شود که با توجه به لزوم سبک سازی ساختمان ها به منظور مقاوم سازی در برابر زلزله، این یک ویژگی فوق العاده مطلوب به شمار می رود.

 

 

 

تیرآهن چیست؟

یکی از فرآورده های مهم که نتیجه فلز آهن است و کاربرد های فراوانی دارد ، تیرآهن است. این محصول به طور عمده ای در صنعت ساختمان سازی تولید می شود. آهن جز فلز های پر مصرف است. فلز آهن به خاطر مصرف فراوان به کاربردترین فلز موجود در کره خاکی تبدیل شده است. محصولات زیادی از آهن ساخته می شود که ناشی از خاصیت و کاربرد های آن است.

آهن به خاطر نوع آلیاژهایی که دارد ، خاصیت های زیادی دارد و به همین خاطر مصرف آن در صنایع و ساخت و ساز قابل توجه است. از مواردی است که در سازه ساختمان جز مصالح کلیدی به حساب می آید. این محصول علاوه بر این که در سازه های ساختمانی استفاده می شود در پروژه های مختلف دیگری نیز به گونه ای متفاوت به کار گرفته می شود. تیرآهن مقطع بلند و مستقیم است که در معماری و مهندسی برای طراحی سازه از آن استفاده می کنند که بتواند بارهای مختلف را تحمل کند. وظیفه اصلی این محصول تحمل فشارهای تنشی و خمشی است که به محصول وارد می شود. این تیر ها اصولا در قسمت افقی سازه استفاده می شود.

 

 

ابعاد تیرآهن

اگر تیرآهن IPE باشد اندازه آن بین 80 تا 600 میلی متر و ارتفاع 100 در 100 میلی متر تولید می شود. شبیه به حرف انگلیسی I است و به تیرآهن معمولی هم شهرت دارد. این محصول در ایران طرفداران زیادی دارد و ضخامت بال آن نیز ثابت است. INP نیز در اندازه 80 تا 600 میلی متر ارائه می شود که تفاوت این محصول با سایرین در این است که بال این محصول از جان فاصله می گیرد و بال ها نازک تر می شوند و هرچه که محصول به جان نزدیک تر می شود ضخیم تر می شود. همین تفاوت ضخامت در نزدیکی بال ها باعث می شود که کمی حالت شیب دار پیدا کند.
این محصول دارای سایز 8 ، 10 ، 12، 14 ، 16 ، 18 ، 20، 22 ،24 ،26 ،28 ، 30 ، 32 ، 34 ، 36 ، 40 ، 50 و60 است.

 

 

 

کاربرد تیرآهن

این محصول برای ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی هستند ، رکن اساسی دارد. از این محصول برای ستون در سازه نیز استفاده می کنند. ایران به عنوان یکی از کشورهایی است که در آن تیرآهن به عنوان یک کالای پر مصرف است و استفاده آن با آمار بالایی همراه است. از این محصول برای خرپا و بیم هایی که در سقف کار می شود ، پایه و زیر ساخت های پل ها و… نیز استفاده می کنند.
تیر اصلی به ستون ها متصل می شوند که وظیفه اصلی آن ها انتقال بار از تیر فرعی به سمت ستون هاست. تیر های افقی که به تیر فرعی معروف است به تیر های اصلی متصل می شود و وظیفه انتقال بار به ستون ها را بر عهده دارد. نکته مهم در مورد این تیر ها این است که به صورت مستقیم به ستون ها متصل نمی شوند. یک مدل دیگر در تیر ها داریم و آن این است که این نوع تیر به دو تیر که به صورت عرضی هستند و در سقف و خرپای ستون ها قرار می گیرند ، متصل می شود.

 

 

 

استاندارد تیرآهن

این محصول براساس استاندارد به سه صورت تولید می شود. مورد اول تیرآهن استاندارد IPE ، تیرآهن استاندارد INP ، تیرآهن استاندارد IPB که به تیرآهن H یا هاش نیز معروف است و آن به خاطر نوع ظاهرش است. IPE با استاندارد اروپا و ایران عرضه می شود. INP با استاندارد چین و روسیه است. IPB به صورتی است که بال های پهن دارد. تیرآهن لانه زنبوری نیز نوع دیگری است.