خبر : ستاد تنظیم بازار دست به کار شد. | فروشگاه اینترنتی ماموت فلز

ستاد تنظیم بازار دست به کار شد.

دوشنبه 31  شهریور 1399ساعت , 35 : 47 : 15
ستاد تنظیم بازار دست به کار شد.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار، فعالان بازار آهن باید ۶۰ درصد تولید شمش و بیلت را در بورس کالا و برای تامین نیاز بازار داخلی عرضه کنند که ماهانه رقمی بیش از یک میلیون تن می‌شود.

جالب این که متناسب با همان میزان محصولی که طی این مدت فولادسازان از عرضه آن در بورس امتناع کرده و یا وزارت صمت معاملات آنها را ابطال اعلام کرد، چند روز بعد در بازار آزاد و با قیمتی گران تر از بورس به نوردکاران فروخته شده و برخی نوردکاران برای تداوم حیات تولیدی خود مجبور به خرید خارج از بورس و با قیمتی های بالاتر شمش از فولادسازان شده اند.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار، فعالان بازار آهن باید ۶۰ درصد تولید شمش و بیلت را در بورس کالا و برای تامین نیاز بازار داخلی عرضه کنند که ماهانه رقمی بیش از یک میلیون تن می‌شود. آمار وزارت صمت، گمرک، انجمن فولاد و نوردکاران نشان می‌دهد که این مصوبه به نحو مطلوب اجرا نشده و به دلیل عدم ایفای تعهدات فولادسازان، صنایع پایین دستی و نوردکاران با ۳۰ درصد ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت هستند و بازارهای صادراتی خود را از دست داده اند. فعالان بازار آهن در حالی طبق مصوبات باید ۶۰ درصد محصول خود را برای تامین نیاز بازار داخلی در بورس عرضه کنند که براساس آمار انجمن فولاد، این گروه در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نه تنها این نسبت را رعایت نکرده اند، بلکه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش صادرات داشته ‌اند؛ در مقابل حجم عرضه آنها در بورس یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن و تنها حدود یک پنجم نیاز نوردکاران بوده است. 



در واقع به نظر می رسد فولادسازان در اجرای این مصوبات عکس عمل داشته اند و این به معنای بی اعتنایی به تمام مصوبات است؛ در حالی که درصد ایفای تعهد نوردکاران در عرضه به بازار داخلی ۲۰۵ درصد بوده است. بطوری که در همین مدت نوردی‌ها یک میلیون و ۴۲۷ هزار تن محصول به بورس کالا عرضه کرده‌ اند. متاسفانه با وجود آنکه ۲ برابر نیاز داخلی تولید وجود دارد اما تولیدکنندگان صنایع پایین دست با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستند و علت آن مشخص نیست که چرا به عمد مانع از تولید صنایع پایین دست می شوند. جالب این که متناسب با همان میزان محصولی که طی این مدت فولادسازان از عرضه آن در بورس امتناع کرده و یا وزارت صمت معاملات آنها را ابطال اعلام کرد، چند روز بعد در بازار آزاد و با قیمتی گران تر از بورس به نوردکاران فروخته شده و برخی نوردکاران برای تداوم حیات تولیدی خود مجبور به خرید خارج از بورس و با قیمتی های بالاتر شمش از فولادسازان شده اند.


نظرات کاربران

  • تا به حال هیچ نظری برای این خبر ثبت نشده است.

فرم ارسال نظر

نام و نام خانوادگی :
متن نظر :
CAPTCHA Image
کد امنیتی داخل تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.